Skap en god møteplass

– Det koster å delta på en messe, så sørg for å få mest mulig ut av investeringen. Det handler om å skape en god møteplass.

Det sier daglig leder i Byrået Sydvest, Bernt Hilmar Jacobsen. Han har jobbet med design og konsept for messestands i over 15 år, og deltatt på utallige messer i inn- og utland. Erfaringen gjør at han har noen enkle råd til deg som planlegger stand på HavExpo.

-Det viktigste er å pirre nysgjerrigheten. Gi et godt inntrykk som får gjestene til å stoppe opp og ta turen innom nettopp din stand, sier han.

Rette folk

Jacobsen understreker at besøkende må føle seg sett og imøtekommet. 

-Ingenting er tristere enn en stand der de som er til stede sitter med ryggen til og ser inn inn i mobilen. Du må ha de rette personene på jobb, de som er “på”, og som er flinke til å få kontakt, sier han. Og råder til å tenke gjennom hvilke personer og ressurser bedriften har tilgjengelig, og hvem som kan gjøre en god jobb på en messe.

-Det er jo personlig betinget, og det er lurt å bemanne standen med de som er litt utadvendte og uredde, og som liker å fortelle om produkt og tjenester. 

Design og konsept

For å få en bra stand er det viktig å ha et klart og tydelig budskap. 

-Gjerne noe som skiller seg ut. Sørg for at standen din har et gjennomtenkt design og et helhetlig konsept. Ikke design standen som en brosjyre, folk kommer ikke på en messe for å stå og lese på en vegg. Utnytt potensialet en messe har som møteplass, gjør gjestene nysgjerrige og inviterer dem inn, råder han. Og har et enkelt råd til slutt.

-Sørg for at standen din er ryddig og fin. Ikke gi et rotete inntrykk av selskapet ditt. Bruk bakrommet til å gjemme bort stresskoffert, jakke og laptop, i stedet for å la det forstyrre inntrykket gjestene får av en fin stand. 

Andre nyheter